Interracial dating

Jag tankte ta upp det har amnet, framst for att det ar sa mycket prat om det just nu.

Nar jag var ung (yngre😉 ) var jag precis som mina klasskompisar, vi fragade chansen hit och dit pa alla i klassen. Da var det status att ha en “kille”, det spelade ingen roll hur man som tjej sag ut eller hur killen sag ut. Nagon gang under arens gang andrades det. Jag blev introducerad till en annan varld. Det kan bero pa att Jess tog hem en “svart pojkvan” eller sa var det helt enkelt jag.. Nagonstans borjade det iallafall. Sen jag var 14 har jag bara dejtat svarta man. Likadant med Jess (forutom den dar bruden, oppppsss, var det hemligt?? heheheheheh) Jag har tur att min familj alltid tagit in mina pojkvanner som sin egna familj utan att doma nagon. Men det funkar inte likadant i resten av varlden tyvarr. Jag har erfarenhet fran Sverige, Ghana och UK. I Sverige funkar det (oftast), i London ar det helt blandade asikter, i Ghana fick jag en massa skit for att jag “snodde en av deras bra man”, inte alltid men det var vanligt.. Det kan man aven hora har i London ibland. Sanningen ar, jag kanner mig hemma i den “svarta kulturen”. Afrikan, caribbean, latino spelar ingen roll, det kanns mer “hemma” med musik, mat, familj mm. Det ar vem jag ar. Pa hogstadiet brukade jag skammas, jag visste inte battre.. Jag sager inte att jag fornekar vem jag ar, absolut inte! Jag ar svensk och jag kommer vara svensk tills den dagen jag dor!

Vi lever i varld av fordomar. Jag har fordomar, du har fordomar, alla har fordomar. Jag onskar att jag inte hade det. Men sa ar det, man grundar sina fordomar pa det man laser och hor.

Jag vet att folk ser ner pa mig, endast for att min pojkvan ar svart, jag lyssnar pa “svart musik”, jag flatar haret “for jag onskar jag var svart” (i.e, era kommentarer godkanns inte, det ar vem jag ar) . Jag kanner inte behov att forklara mig for er.

For er andra:

Vi moter fordomar overallt. Jag har fordomar om svenskar, nigerianer (jag har alltid varnat mina kompisar for nigerianer, kolla pa mig nu…), araber, irlandare, engelsman.. The list goes on and on.. MEN, jag kommer aldrig doma en person utan att lara kanna personen. Du dras till blonda killar/tjejer, killar/tjejer med bla ogon. Vi har alla nagot vi dras till. I mina ogon spelar det ingen roll om personen ar svart/vit/gron/rod…

Som jag namnde tidigare, ar fordomar valdigt vanligt. Har i UK handlar det framst om att killen ar med dig for att fa papper ( ganska vanligt i Sverige nu oxa fran vad jag forstatt). I Ghana var han med mig for jag hade pengar (trots att jag endast hade $20 med mig nar jag kom dit och levde pa det i 6 manader) I Sverige ar det antingen pappersletande eller younger man finds older woman. Det ar ju faktiskt aldrig karlek, eller hur? Jag fornekar inte de “pappersletande” manniskorna, for tro mig, jag har stott pa alldeles for manga!.. Men snalla, dom inte ut ett helt folkslag, hudfarg, land for en erfarenhet….

Hmm, mycket tankar ikvall. Men en kommentar fick igang mig. En kommentar om mitt flatade har, “you’ll never be black, doesn’t matter how hard you try”. Jag forsoker inte vara svart. Jag ar JAG, gillar du inte det, u know the way out..

16 thoughts on “Interracial dating

  1. L says:

    Jag är ett barn gjort av kärlek. Sen att min pappa råkar vara svart som natten och min mamma vit som snö är en tillfällighet.

    Samtidigt. Som jag absolut kan förstå för jag vet vad för fördomar jag har. Just som du säger. Been there done that och jag vet inte hur många barn som numera har pappor med papper men ingen pappa. Det går inte att komma ifrån..

    Jag har det nog lite tvärtom. Jag får höra om mina vita pojkvänner.. Att jag borde vara med mina egna. Det passar bättre… Tills jag var tillsammans med en utav mina “egna” som råkade vara framgångsrik fotbollsspelare.. Hey det var inte poppis någonstans och ingen tjej pratade med mig.

    Oavsett vad man väljer att göra här i livet kommer människor alltid ha åsikter. Alltid. Det enda man kan göra är att vara sig själv. Med flätor. Utan flätor. Let them hate..

  2. Tack L for din kommentar! Som du sager, vissa bilr aldrig nojda… Som tur ar lever vi vart liv for oss sjalva, inte for nagon annan!

  3. Mamma says:

    Du har helt rätt, DU är och ska vara DU!! Din mormor lärde mej nåt bra, “titta på insidan” utsidan är oviktig! Tänk dej ett fult inslaget paket kan ju innehålla hur mycket fint som helst, det är bara givaren som är dålig paketinslagare!!

    • Och det ar tack vare era opinions jag och Jess har blivit de vi ar idag! Mormor var en vis kvinna, det vet vi redan. Hon har fort det vidare till dig och du till oss!

  4. Lina says:

    Det låter bra Pernilla!
    Det är likadant för mig och Lina. Fast där är det samtidigt tvärtom. Vi är så mycket med våra “egna” man kan vara typ och då ska vi absolut inte vara det!
    Det vi gör är en sjukdom och bestraffas med döden i många delar av världen!

    • Usch det ar sa hemskt… Men “det ni gor” ar det basta som hant dig, jag har aldrig sett dig sa lycklig som du ar med Lina! Det ar huvudsaken! Synd att inte alla ser det sa bara..

  5. Vilket bra inlagg! Jag tycker du ar jattecool som ar den du ar och star for det. Hudfarg spelar ingen roll men andra kulturer ar alltid andra kulturer och det ar super att du har hittat hem.

    Kram

  6. Lina says:

    Du är så jäkla bra P. Det du skriver visar verkligen vem du är. Du är du och det är just därför du är så otroligt speciell.
    Hur många är det som verkligen vågar vara sig själva egentligen?? Jag älskar att du gör det.
    Du är en av de starkaste kvinnorna jag vet (psykiskt men även fysiskt då jag kännt på det också) och du ska vara stolt.
    Stolt över att vara du och att du hittat hem.
    Ni ser så otroligt fina och glada ut tillsammans på bilderna.Och jag tror nästan att du blivit lika puttinuttig som Lina och jag är🙂

    Glöm inte bort att styrka och att faktiskt veta vem man är, är otroligt attraktivt! Du är attraktiv.
    Vilket såklart retar skiten ur de flesta som inte hittat dit, därav de blåsta kommenatarerna.

    Ta hand om dig. Kram

    • Ah vad du ar gullig Lina! Tack for alla fina ord! Ja, jag borjar lata som er lite nu eller hur? Hahaha😉 Tack an en gang! Jag ar glad att ha dig och Lina i mitt liv, ni ar underbara! 10000 kramar!

  7. Lina says:

    Den förra kommentaren vara alltså från Lina Fröberg🙂

  8. anna says:

    jag haller med om vad du skriver – u go girl!!
    men jag maste saga att mina ergfarenheter ar precis tvartom: I london funkar allt o alla kombos, kanns som ingen riktigt bryr sig har, londoners ar lite for smarta o coola att bry sig. (forutom nagra fa (kanskte 3 pa 15 ar) tillfallen sa jag precis som du fatt ‘steal our men’ reaktioner fran tjejer, dock alltid vastindiska. I ghana har jag bara blivit positivt bemoten, av alla, jamt – familj, vanner, strangers. i sverige ar det inga problem m vanner o familj men man far betydligt mkt mer stirrande blickar i sverige, i sthlm saval som mindre stader. sa har jag iallafall uppelvt det. (och i us ar det mkt varre, dar ses det mkt mer negativt pa mixed race relationships.)

    • Tack Anna🙂 Det ar intressant att hora om dina erfarenheter! Nar jag var i Ghana var jag valdigt bra bemott av hans familj och vanner, det var mest folk ute pa klubbar och restauranger som sa saker. Strangers, som jag anda skiter i😉 Vart i Ghana har du varit? Jag forsoker komma pa vem du ar, men det star stilla i hjarnan😉

      • anna says:

        du vet nog inte vem jag ar -jag hamnade pa din blogg via nan link nanstans! och tyckte det var lite kul med din ghanakoppling (just den gangen nar jag hamnade pa din blogg sa hade du precis skrivit nat om ghana)plus london, jag bor oxo i london, och min man fran ghana, fran accra, jag har varit mkt i accra o sen rest runt lite, mest langs kusten o lite norrut med.

      • Jaha vad kul! Jag alskar Ghana.. Aker ni dit ofta? Vart i London bor ni?

  9. anna says:

    ghana ar bast!! vi aker dit sa ofta vi kan, vi har ett hus i accra.
    jag bor i sodra london.

Leave a Reply

