Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow…

Vilken dag.. Jag ar fortfarande chockad och skakig.

Jag var pa vag fran jobbet. Sag en bil som stod parkerad nastan mitt i vagen pa en hart trafikerad gata. Nagra tutade for bilen var ju ivagen. Jag tittade in i bilen och sag en man sitta dar med huvudet nerat. Tankte forst att det var nat fel pa bilen sa jag fortsatter ga. Men nagot sa till mig att ga tillbaka… Gick nagra steg bakat men vagade inte ga fram till bilen av  nagon anledning. Halvsprang ca 20 meter till en verkstad dar jag fragade en av de som jobbar dar om de visste vad som hant. Nej sa han. Jag sa kan du snalla ga och kolla sa att mannen i bilen ar ok. Han gick dit, knackade pa fonstret pa passagerarsidan. Jag var precis bakom sa jag sag att mannen i bilen inte rorde sig. Mannen fran verkstaden sprang tillbaka och hamtade tva andra killar som oppnade dorrarna och skrek att han ror sig inte. Jag ringde direkt 112. De stallde en massa fragor och de bad oss kolla om han andades. Det gjorde han inte….. De sa till lmig att vi maste ta ut han fran bilen och lagga han rakt pa marken. Killarna puttade bilen at sidan och jag forsokte prata med 112 samtidigt som jag skulle forsoka halla bilarna borta for  vi skulle dra ut mannen ur bilen. Jag minns att jag fragade flera ggr nar ambulansen kommer, hon sa varenda gang att den ar pa vag men hon kan inte saga hur manga minuter det kommer ta. Hon sa igen, ni maste dra ur han ur bilen och gora hjart och lung raddning. Vi drog ut han och precis da horde vi ambulansen. Jag hade satt mig bredvid pa marken for att paborja hjart och lung raddning men stallde mig upp och vevade bort bilar som var alldeles for nara. Den forsta bilen som kom var ingen riktig ambulans utan en liten bil. Jag var sa otroligt lattad att den hade kommit. Jag var fortfarande i telefon med 112 men nar jag sa att bilen var dar sa la vi pa. Helt plotsligt kom 2 poliser ocksa springandes. Och sen en vanlig ambulans. De turades om att ge hjart och lung raddning, poliserna och sjukvardspersonalen.Detta var fortfarande mitt i gatan sa det blev ju en folksamling. En av poliserna sa till alla att ga. Nagon gang mitt i det har pratade poliserna med mig och killarna och bad oss beratta vad som hant. De tog aven alla vara detaljer. Till slut flyttade de in mannen i ambulansen. En av poliserna stod vid bilen och letade efter nagon slags ID. Det visade sig att den har mannen jobbade for ett apotek och han var pa vag och leverera mediciner till en massa personer. Det fanns tva fulla backar med piller och allt mojligt. Den andra polisen kom ut fran ambulansen och kom fram till oss. Hon sa att det ser inte lovande ut.. Hon tackade oss aven och sa att vi gjort vad vi kunnat. Sa att om det kommer behovas nat statement om vad som hant kommer de kontakta oss.

Jag gick darifran, ringde mamma och borjade grata. Gick och gomde mig bakom en affar ett slag medans jag pratade med mamma. Usch sager jag bara. Jag tanker pa mannens familj. Han hade gatt till jobbet som vi alla gor, men han kom inte hem igen…

Ikvall tander jag ett ljus for den har mannen och hans familj och uppskattar de fina manniskor jag har i mitt liv.

2 thoughts on “Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow…

  1. Robert says:

    Usch vilken upplevelse! Hoppas du kunde sova sen på natten…

  2. Mamma says:

    Ja, lev idag och var rädda om varandra!!!!

Leave a Reply

